Østfoldbåt til Baltic Cup 2012. HR er med!

Det har innen Kraftsenter Øst (KØ er den konkurranseaktive administrasjon innen U23 og junior av Norges Roforbund innen vår region, og denne administreres av Østfold Rokrets), vært et ønske og mål å få kvalifisert en lagbåt til å representere Norge i Baltic Cup som i år foregår i Polen 29.-30. september. BC er en landskamp mellom alle land som grenser til Østersjøen samt Norge (10 nasjoner) og omfatter aldersklassen 16-17 år.  Som kjent var Oskar  Norsk representant i singlesculler for to år siden, og han ble da nr 4.

Arbeidet med å få frem en kvalifisert båt startet i våres, og for gutter var det tanker om 2X og 4X. Etter å ha sett ulike konkurrenter opp mot egne roere i de første regattaene, blinket det nok seg ut best muligheter i 4X. Det ble arrangert treningssamling på Tunevannet siste uka i juli, hvor deltakerne hadde to treningsøkter hver dag i syv dager, og hvor det ble foretatt ulike tester og konkurranser utøverne imellom samt utprøvd ulike kombinasjoner. Man samlet man seg til slutt om Nils Benske, Fredrikstad (stroke), Thomas Furuvarp, Halden, Vemund Kallevik og Robin Fjellstad, begge Moss.
Løpene på Tunevannet (sprint 500 m lørdag og 2000 m søndag) var avgjørende for NR’s uttak.
Lørdag var våre gutter uheldige rett etter start, båten gikk skjevt ut fra start, en åre traff en bøye så kraftig at roeren mistet grepet på åra, båten stanset opp, og de var dermed over en båtlengde bak de andre lagene før det var rodd 50 m. De klarte å ta igjen litt av det tapte, men ble nr 3 av de tre båtene som sloss om BC deltakelsen.

Søndag var revansjelysten stor, og gutta var svært konsentrerte før løpet. Det ble lagt opp en strategi om å gå kontrollert ut fra start, og deretter kjøre alt de klarte fra ca 400 m. Oppskriften ble fulgt, og i den første fasen av løpet lå alle lagene likt, men ved 500 m hadde Østfoldbåten en liten ledelse på de øvrige.  Denne økte til en båtlengde ved 1000 m og 1,5 ved 1500 m. I mål ble ledelsen på 4 sekunder, ca 1,5 – 2 lengder, og de hadde full kontroll, måtte ikke gå ned i kjelleren etter siste rest. Det var noe sjø og litt sidevind de første 1000 – 1500 m, men gutta rodde kontrollert og bra hele veien. Tiden under løpet har ingen betydning, men det forelå et ”krav” fra NR om at båten skulle ha rodd under 6.30 under trening. Det kunne Per-Helge bekrefte at den hadde klart siste dag under samlingen etter flere tunge treningsøkter.

Thomas og Nils prøvde seg også i 2X begge dager, en sterk 3. plass lørdag under sprinten og en 5. plass søndag. (Dette løpet gikk etter 4X, så krefter og motivasjon var ikke helt topp).

Nå er det bare å ønske alle fire gutta, Per-Helge (trener for laget) og Hans Holøs (leder av Kraftsenter Øst), lykke til med forberedelsene  - og selvfølgelig regattaen i Polen!

Bernt

(Se flere bilder under menyvalget BILDER)