Oppfordring til å bruke 4X+-en!

På tirsdag 7/9 ble den ¾-riggede 4X+ vi fikk i gave fra Christiania Roklub ved 100 års jubileet sjøsatt og rodd av HR for første gang.

De heldige var Roy , Niels , Bjørn-Arild  og undertegnede.

Vi rodde uten cox, men la ca 20 kg i cox-setet. Det var en del vind og båten sjenet noe, var vanskelig å få til å gå rett.

Tilbake til brygga satte vi på roret og ”låste” snorene med strikk slik at roret holdt seg rett. Det hjalp betydelig for retningsstabiliteten.

Undertegnede, som var tyngst (slik er det bare!) satt på baugen, noe som kanskje bidro til svak retnings-stabilitet.

Rådet er: Båten er fullt mulig å ro uten cox, men monter på roret og plasser de tyngste roerne midt i båten. Det er dessuten fornuftig å plassere en pose / sekk med 30-40 kg i cox-setet.

Vi benyttet ”Loewe-årene” og gearing og skværing er relativt bra.

Det lekker litt vann inn, men muligvis trutner sprekkene litt. Vi får se på dette i løpet av vinteren.

Å RO BÅTEN VAR EN POSITIV OPPLEVELSE.

Som ¾ rigget er den bred og stabil, men den er mye nærmere en race-båt i ro-opplevelse enn innrigger som turbåt.

Uten å fornærme Niels, som var den med minst erfaring  i scullerroing, det var ingen problem å oppnå fin flyt og rytme, man skal være godt samkjørt for å oppnå like god rofølelse så hurtig i en race-båt. Merk at det var betydelig med vind og bølger og vi rodde i undersjøen ut til Rødnabbene uten særlige problemer.

Litt praktiske ting:

Båten er såpass tung at det bør være 4 voksne for å ta båten ut og inn, men samtidig greide vi uten større problem å løfte/ svinge båten opp over hodet.

Den ligger nå med bunnen opp i båtskuret på spesielle ”knekter” festet til veggen / gulvet. Anbefaler at den bæres ut slik og løftes opp ute, gjerne på brygga, før den svinges ned i livet og settes ”som vanlig” sideveis på vannet. Motsatt prosedyre når den tas opp. Husk at alle båter, gjerne også årene, skal skylles med ferskt vann før de legges inn etter roing. Husk å skylle riggerne, de er av aluminium og sjøvann/salt tærer på aluminium.

OPPFORDRING:

KOM DERE PÅ VANNET. GJØR AVTALER OG BRUK BÅTEN, DET ER DERFOR VI HAR DEN.

Det er imidlertid fint om Eivind (rosjefen) er orientert om hvem som bestemmer seg for å ro slik at dette ikke kolliderer med andre, f. eks den nye gruppa med roere som Per-Helge er sjefstrener for. Han behøver selvfølgelig ikke ha beskjed om roing på de faste trimdagene tirsdag kveld og lørdag ettermiddag.

HUSK: ROTRIM ER GOTRIM.

Bernt